Maaperä valokeilassa
Maaperäviikolla maaperä näkyi ansaitusti somessa ja lehtien palstoilla. Kiitos kaikille mukana olleille positiivisesta ja innostavasta kampanjasta! Saimme yhdessä nostettua maaperän merkitystä laajasti esille.
Maailman maaperäpäivää vietettiin 5.12.2020. Tänä vuonna teemana oli luonnon monimuotoisuus – sanoilla “pidä maaperä elävänä ja suojele maaperän luonnonkirjoa”. Juhlistaaksemme maaperää, käynnistimme maaperäviikon (30.11. – 6.12) ajaksi kampanjan. Haastoimme kaikki kertomaan omasta suhteesta maahan #SoilSelfie’llä ja jakamaan viestiä maaperän merkityksestä.
Kampanjassa oli mukana yhteistyössä Baltic Sea Action Group, Designmuseo, Maj ja Tor Nesslingin Säätiö sekä Ympäristötiedon foorumi. Kampanja liittyi designmuseolla tammikuuhun saakka käynnissä olevaan Soil Matters -näyttely sekä kesäkuussa 2021 järjestettävään Soil at Risk -symposiumiin.
Viikko alkoi virtuaalisella lehdistötilaisuudella, joka kuvattiin Designmuseon tiloissa. Tarjolla oli maaperätiedettä ja -taidetta. Osallistujat pääsivät myös virtuaalisesti tutustumaan Soil Matters -näyttelyyn. Ilahduttavasti 5.12, eli maaperäpäivänä YLE uutiset ja HBL toimittajat kirjoittivat ansiokkaat jutut maaperästä. Valokeilaan nostettiin maaperän pieneliöt ja niiden merkitys kaikelle elämälle.
Maaperä oli vahvasti esillä sosiaalisessa mediassa koko viikon. Pimeyden ja rajoitusten keskellä, positiiviset maaperä postaukset ja niihin liittyvä keskustelu oli todella piristävää, moni koki saavansa niistä energiaa ja iloa. #SoilSelfie -tunnuksella löysimme Twitteristä yhteensä n. 150, Instagramista n. 100, Facebookista n. 30 ja Linkedin’sta n. 10 sekä kansallista että kansainvälistä postausta. Kampanja houkutteli mukaan hyvin erilaisia toimijoita, kuten viljelijöitä, tutkijoita, taiteilijoita, puutarhureita ja pihan hoitajia, edunvalvojia, järjestöjä, päätöksentekijöitä, median edustajia, kokkeja ja muuten vain hyvää ruokaa arvostavia. Saimme kampanjaan mukaan myös keskeisiä kansainvälisiä toimijoita kuten EU Horizon ’Mission soil health and food’, 4/1000 aloite ja FAO:n global soil partnership.
Mitä #SoilSelfie -viesteistä välittyi? Monessa viestissä muistettiin, että terve, hyväkuntoinen maaperä on kaiken perusta. ’Maaperä luo turvaa, sitä ei voi kuin rakastaa’. Muistutettiin että maaperästä huolehtiminen on samalla luonnon monimuotoisuus-, vesistö- ja ilmastotyötä. Maaperä ylläpitää elämää ja kierrättää sen perustekijöitä elollisen olion kuoleman jälkeen: ’Maasta olen tullut, maaksi olen tuleva’ ’Me pidämme maasta huolta ja se pitää meistä’.
Postauksia oli kerrosviljelystä maanviljelyyn, puutarhoista ja komposteista metsiin, jopa syvältä maakuopasta. Kuvissa oli mukana lapset ja lapsenlapset. Muistutettiin että maaperän eteen tehtävä työ rakentaa hyvää elämää myös tuleville sukupolville. Se motivoi.
Ilahduttavaa oli, että kampanjan avulla saimme myös uusia maaperän ystäviä. Osa ei ollut aiemmin miettinyt omaa suhdettaan maaperään, ja kiitteli sitä että ’oma feedi’ oli nyt ilahduttavan täynnä #SoilSelfie’itä.
Viljelijät ja puutarhurit olivat ylpeitä omasta maastaan, ja teoistaan sen eteen. Uusia juttuja oli kokeiltu. ’Kun ekaa kertaa pöyhin näitä penkkejä 3 v. sitten, mitään elämää ei näkynyt. Olen ylpeä näistä ystävistä (ja vähän itsestänikin).’ ’Tämä maa on reilu viisi vuotta sitten ollut vetistä savea. Nyt korjattiin satoa bongaillen kastematoja ja ihaillen käsissä murenevaa maaperää.’ Muistutettiin, että maan omistaminen tuo myös vastuuta: ’Tämän puolen hehtaarin tilkun myötä vastuulleni siirtyi valtavasti elämää, pientä ja suurta, osa näkymätöntä, maan uumenissa, vedessä ja maan pinnalla.’
Mukana kampanjassa oli paljon viljelijöitä. Ja olipa mukana myös ’wannabe’ viljelijä. ’Olisinpa viljelijä! Rakastan maata ja sen viljelyä. Maanviljelijä on maailman tärkein ammatti. Onneksi voin tehdä kokeiluja omalla kasvimaalla’. Muistutettiin mitä tarkoittaa ’Maan viljelijä’. ’On eri asia kasvattaa kasvia kuin viljellä maata. Tekemällä oikeita asioita oikeaan aikaan meidän on mahdollista saada maa tekemään se varsinainen työ.’ Esille nousi luomu ja hiiliviljely sekä regeneratiivinen eli uudistava maatalous. Muistettiin että ne tekevät hyvää myös maaperälle.
Esille nousi myös ruoka ja maku. Kokille terve maaperä tarkoittaa laadukasta ruokaa ja makua. ’Viinilasissa maistuu aina maaperä, ja tämä tuote onkin saanut maaperästä kiinnostumaan valtavan määrän ihmisiä, joille se ei muuten ole tuttua’. Haaveiltiin siitä, että joskus maistamme myös ruoassa maaperän. Esille nousi myös, että perunassa voi maistaa maaperän laadun – hyväkuntoisesta maasta maukkaampaa perunaa.
Keskusteluissa nousi esille erilaisia muistoja ja yhteistyötä. ’Maaperä on jatkuvaa ja erottamatonta vuorovaikutusta. Kasvit, koneet, mikrobit, ihmiset, eläimet, entsyymit, sanat, sienijuuret, alkuaineet ja lopputuotteet verkostossa keskenään. Ihania yhteistyömuotoja’. Mukavia muistoja jaettiin tutkimushankkeiden kenttäretkiltä. Monelle maaperä on tuonut tohtorinhatun. Muutamakin kuva jaettiin historiallisesta Pariisin ilmastokokouksesta, jossa lanseerattiin maaperän @4per1000 aloite, ja johon Suomi heti liittyi. Suomella on paljon osaamista jaettavaksi.
Osalle maaperä tarkoitti keramiikka. Pääsimme myös mukaan Lomonosov-retkikunnan matkalle napajäälle. ’Maanäytteet tarinoineen matkaavat retkikunnan mukana sulavalla napajäällä. Jokainen rinkoissamme kulkeva purkki sisältöineen kertoo jotain kerääjänsä suhteesta maahan’.
Monille tuli varmasti myös uutta tietoa. Tiesitkö, että viemällä paristosi kierrätykseen voit antaa rakkautta myös maaperälle? Kierrätetyistä paristoista on kehitetty luomulannoitetta. Tiesitkö myös, että maaperän eliöitä voi kuunnella? Hyväkuntoista peltoa kun talloo jalallaan sateen jälkeen, voi kuulla madot. Tämä postaus oli samalla hyvä esimerkki kansainvälisestä näkyvyydestä: suomalaisesta viljelijästä tehty postaus EIP-Agrin kanavalla (kts kuva alla).
Esille nousi, että maaperä on unohdettu: ’Jotain äärimmäisen tärkeää on unohdettu: maaperä, joka kannattelee meitä päivästä toiseen’. ’Maaperään pitäisi kiinnittää aivan valtavasti enemmän huomiota.’ Toisaalla iloittiin siitä, että ’Juttua mikrobeista, alkueläimistä, sienijuurista, kompostista, lieroista ja regeneratiivisuudesta tulee nyt joka puolelta. Elämme vahvasti uuden aikakauden alkua’. ’Maaperän aika on nyt!’ (lue hyvä MMM #maaperä blogi aiheesta).
#SoilSelfie kampanjan lisäksi viikko oli täynnä myös muita hienoja maaperäuutisia ja webinaareja. Uusia sitoumuksia yrityksiltä (esim. Nestlén toimet uudistavan maatalouden eteen), uusia saavutuksia tutkimuksen saralla (kuten pelto-observatorion lanseeraus) sekä some pullollaan hienoja videoita ja muuta materiaalia (tämä BBC:n kanavissa julkaistu video kannattaa katsoa).
Laura Höijer
Sisältöjohtaja, BSAG