Agentti hoitaa viranomaisdokumentit – ja vaikka shakkinappulat
Mata Hari ja James Bond tulevat agentista ensimmäisenä mieleen. Agentin eli laivanselvittäjän työssä ei kuitenkaan tarvitse taistella – muuta kuin aikaa vastaan. Kiireistä tässä ammatissa nimittäin on, kertoo C&C Port Agencyn Ville Björk. Merenkulussa on lukuisa määrä toimijoita, jotka kaikki osaltaan tekevät työtä vastuullisuuden eteen – niin maissa kuin merilläkin. Nyt tutustutaan laivaselvittäjän, eli agentin työhön.
Agentin työ on tehdä aluksen satamakäynti mahdollisimman sujuvaksi ja edulliseksi. Kaiken tulee hoitua aluksen satamavierailun, usein vain yhden päivän, sisällä. Tässä ammatissa vaaditaan hyvää logistiikan osaamista, järjestelmällisyyttä, hyvää huumorintajua sekä stressinsietokykyä. Paras työkalu agentille on tuntea kaikki eri alat ja niiden toimijat, sillä eteen voi tulla vaikka uusien kansipelien teettäminen risteilijäalukselle.
Käytännössä agentti selvittää satamakäyntiin liittyvät lainmukaiset paperit ja toimittaa ne viranomaisille kuten tullille, satamalle ja rajavartiolaitokselle. Työhön kuuluu myös hoitaa varustamon puolesta mahdolliset takuut ja laskut, henkilökunnan tai matkustajien lääkärikäyntien varaukset tai viisumien tilaukset, sekä aluksen bunkraus eli tankkaus ja huoltopalveluiden varmistaminen. Jopa tiedot sääoloista sekä matkustajien ja henkilökunnan kirjeposti kulkeutuvat agentin kautta. Onpa agentti hoitanut papinkin vihkimään pariskuntia laivalle.
Agentit ovat suora yhteys laivoihin
Laivan lastista ja huoltotarpeista riippuen agentilta voi kulua aluksen satamakäynnin hoitoon puolesta tunnista kokonaiseen viikkoon. Ville Björkin kokemuksen mukaan ulkomaiset risteilyvarustamot saattavat antaa toimeksiannon jo pari vuotta ennen laivakäyntiään, kun taas varustamot, jotka käyvät samassa satamassa harva se päivä, saattavat sen sijaan nimetä agentin vasta pari päivää ennen käyntiään.
Agentit ovat kanava aluksiin ja varustamoihin. Heillä on ainoana ketjun toimijoista suora puheyhteys laivoihin. Baltic Sea Action Groupin Vastuullisen merenkulun -hankkeessa teetettävän kyselytutkimuksen reitti kulkee juuri siksi laivanselvityksen ammattilaisten kautta. Yhteistyötä tehdään usean Suomen Laivameklarit ry:n jäsenyrityksen kanssa*. Hankkeen tavoitteena on kasvattaa merkittävästi maihin purettujen jätteiden määrää toimijoiden vapaaehtoisten käytäntöjen ja ohjeistuksen muutoksen kautta. Myös Ville Björk toivoo hankkeen herättävän kaikki Itämerellä seilaavat toimimaan yhtä vastuullisesti kuin suomalaiset varustamot jo toimivat.
* Mukana kyselyä tekemässä ovat; C & C Portagency, Dahlbergs’s Agency, GAC Finland, Kemi Shipping, Rauanheimo, Hacklin Port Service ja SAL Heavy Lift Finland.
Kuvassa Ville Björk C&C Port Agency ja Mikko Nurmi Finnlinesilta Vuosaaren satamassa.
BSAG:n vetämä vastuullisen meriliikenteen hanke ”Harmaiden vesien ja ruokajätteen vastuullinen käsittely Itämerellä” on kaksivuotinen ja saa rahoituksensa Euroopan meri- ja kalatalousrahaston Suomen toimintaohjelmasta 2014–2020.